Lindholms FAQ

Her har vi samlet en række spørgsmål og svar på næsten alt omkring bilkøb. Skulle du ikke finde svar på netop dit spørgsmål, så sig endelig til, vi står klar til at hjælpe dig!

1.0 - Lindholm generelt:

1.1 - Hvornår har i åbent?

Vi har nogle af branchens længste åbningstider, så vi er her når du har tid:

Salgsafdelingerne har åbent på hverdage kl. 9:00-18:00 og på lørdage, søndage og helligdage kl. 11:00-16:00

På hele året holder salgsafdelingen kun lukket 5 dage: 24., 25. og 26. december, samt 31. december og 1. januar.

 

Værkstedet i Viborg har åbent på hverdage kl. 7:15-15:30, fredag dog kun til kl. 15:00

1.2 - Har I en afdeling på Sjælland?

Nej, men vi har et landsdækkende servicenet, så eventuelle garantireparationer eller servicearbejde kan laves tæt på dig.

1.3 - Kan I servicere min bil på Jeres værksted?

Ja selvfølgelig! Uanset om du har købt din bil hos os eller ej, så står vores servicecenter klar med topuddannede teknikere og den sidste nye teknologi inden for specialværktøj, så din bil er i gode hænder hos os.

 

Vores servicecenter omfatter autoværksted, skadescenter, Pava undervognsbehandling, synshal og en ekstern partner driver vores autolakering og klargøringsafdeling.

Så behøver du kun at komme et sted, uanset hvad der er med din bil.

1.4 - Min bil har fået en bule, hvad gør jeg?

Her står vores servicecenter også klar til at hjælpe.

Vi samarbejder med alle forsikringsselskaber og hjælper med alt lige fra taksering af skaden, til den sidste finish inden du får bilen igen.

1.5 - Hvordan kommer jeg videre, når bilen er på værksted?

Uanset om vi har din bil til service, skadesreparation eller noget helt tredje, så stiller vi altid gratis lånebil til rådighed i reparationsperioden.

1.6 - Hvor mange ansatte er I?

I alt arbejder ca. 45 fuldtidsansatte for at give dig en god bil-oplevelse.

2.0 - Bilkøb:

2.1 - Hvorfor skal jeg vælge en brugt bil?

Det skal du primært fordi, det er en rigtig god ide at lade en anden tage den første dyre afskrivning – typisk kan du spare 150-200.000 ved at vælge en 2-3 år gammel familiebil, i stedet for en helt ny. Det er derfor, at 2/3 af danske bilkøbere vælger en god brugt bil.

2.2 - Skal jeg vælge en diesel eller benzin bil?

Du skal vælge diesel, hvis du har et kørselsmønster med mange lange ture, da dieselbilen kører længere på literen. Desuden er diesel det oplagte valg hvis du kører med campingvogn, da den har et langt bedre drejningsmoment (evne til at sejtrække) end benzinbilen.

 

Hvis du derimod udelukkende kører korte ture og ikke minimum hver anden uge kører en tur på 40-50 km, så anbefaler vi en benzinbil.

 

Det er med andre ord ikke antallet af km I kører der er afgørende – det er snarere kørselsmønsteret (lang/korte ture) der er afgørende for valget.

2.3 - Ødelægger man en dieselbil når man kører korte ture?

Nej det gør man ikke. En dieselbil skal dog minimum hver anden uge have en sammenhængende tur på 40-50 km for, at partikelfilteret kan regenerere, det vil sige rense sig selv så det ikke stopper til.

2.4 - Er en dieselbil ikke dyrere end en benzinbil?

Faktisk er det omvendt.

Som ny er en dieselbil oftest dyrere end en benzinbil og da 80-90% vælger diesel fra ny, så er udbuddet af brugte dieselbiler væsentligt større end benzinbiler og det gør faktisk, at dieselbilen i mange tilfælde er billigere end benzinmodellen som brugt – det er altså typisk ved dieselbilen du gør den bedste handel.

2.5 - Hvad er en Lindholm garanti?

Vi tilbyder 1 års garanti/30.000 km på vores biler op til 5 år gamle og op til 150.000 km.

Den dækker mekaniske dele så som motor, gearkasse, drivlinje og div. el-systemer.

Sliddele og servicedele er ikke omfattet af garantien.

 

Du kan se de præcise garantibetingelser her: Garanti.pdf

 

2.6 - Er der ikke altid garanti på en brugt bil?

Nej, det er der ikke: Købeloven sikrer forbrugeren 24 måneders reklamationsret og denne dækker udelukkende fejl, som kan henføres tilbage til købstidspunktet.

 

De første 6 måneder er det forhandlerens opgave at bevise eller sandsynliggøre, at en given fejl ikke har været der på købstidspunktet og de sidste 18 måneder er det forbrugerens.

Så eksempelvis en motor der går i stykker efter 7 måneder er ikke dækket af købeloven, men vil være dækket af din Lindholm garanti.

2.7 - Jeg har en travl hverdag, kan jeg få min bil leveret derhjemme?

Ja, vi kan arrangere det sådan, at bilen leveres i din indkørsel og vi tager din byttebil med retur.

Der kan være et lille gebyr, afhængig af, hvor du bor.

2.8 - Hvor kommer bilerne fra?

Vores biler kommer primært fra leasingselskaber og er alle 1 ejers biler, ikke tidligere skadede og med fuld servicebog.

Vi handler med leasingselskaber i både Danmark og Tyskland.

 

Vi lægger meget vægt på at tjekke bilens forhistorie grundigt inden vi køber den hjem og faktisk er det kun 1 ud af 3 biler der er gode nok til at blive en ægte Lindholm bil.

2.9 - Kan jeg være sikker på, at bilen ikke har kørt flere km end den står på?

Ja, vi sælger udelukkende biler vi kan give en skriftlig km-garanti på.

2.10 - Kan i hjælpe med at finde min næste bil, hvis i ikke har den på lager?

Ja meget gerne! Via vores store kontaktnet i hele Europa, har vi en unik mulighed for at finde lige præcis din drømmebil, og vi indestår naturligvis for, at den kan leve op til både vores høje kvalitetskrav og dine forventninger.

2.11 - Hvor hurtigt kan i levere min nye bil?

De biler I finder i vores udstillinger er både mekanisk og kosmetisk klargjorte, og da vi selv har nummerplader liggende og klarer finansieringen på 2 minutter, så i de fleste tilfælde kan du faktisk få din nye bil med hjem med det samme. Det er en fordel for dig der ikke bor lige i nærheden.

2.12 - Skal en bil undervognsbehandles?

Med det danske klima in mente, anbefaler vi altid en Pava behandling af din brugte bil, som vil beskytte din bil mange år frem.

Typisk er undervognsbehandling noget der foretages første gang når bilen er 2-3 år gammel og Pava tilbyder som eneste i markedet en tidsubegrænset rustgaranti, Pava Levetidsgaranti – så er din investering optimalt beskyttet.

2.13 - Er Audi/BMW/Mercedes ikke dyrere i reservedele og service end andre biler?

Nej, det er de ikke: oftest er de dyre mærke ret billige på servicesiden og reservedele.

 

Vi har mekanikere på vores værksted som er specialiserede i alle mærker og vi kan altid hjælpe dig med service af din bil, lige meget hvilket mærke det er.

2.14 - Har i også billige biler?

Ja, vi har typisk biler fra ca. kr. 70.000 og op.

Uanset om du køber en billig eller dyr bil hos os, så gennemgår den samme omfattende klargøringsprogram.

2.15 - Hvad koster bilen i grøn ejerafgift?

Det afhænger dels af, hvor langt den kører på literen og om den kører på diesel eller benzin.

 

På vores prisskilte kan du altid se, hvad den konkrete bil koster i grøn ejerafgift, og du kan også se alle informationer på bilviden.dk

2.16 - Hvorfor koster en dieselbil mere i ejerafgift end en benzinbil?

En dieselbil er pålagt en højere udligningsafgift end benzinbiler for at få en mere lige andel af diesel og benzinbiler på vejene.

Dieselbiler kører typisk længere på literen, men har en højere ejerafgift end benzinbiler, som til gengæld ikke kører så langt på literen. Jo længere en bil kører på literen jo mindre bliver ejerafgiften.

 

I det store regnestykke skal der kun et meget begrænset kørselsbehov til, før dieselbilen totaløkonomisk er langt billigere end benzinbilen.

2.17 - Vil i tage min bil i bytte, selvom den er gammel og slidt?

Ja! Vi tager alt i bytte og vi lover at behandle og byde seriøst på din bil, selvom den ikke er helt ny mere – det er jo trods alt (næsten) et familiemedlem I skifter ud :)

2.18 - Falmer lakken, hvis jeg vælger en blå eller rød bil eksempelvis?

Før i tiden falmede standardfarver fordi solens stråler blegede farvepigmenterne, men sådan er det ikke mere.

I dag har standardfarverne, i lighed med metalfarverne, klarlak over selve farven og det gør, at de ikke falmer.

2.19 - Hvordan betaler jeg min nye bil?

Du kan enten vælge at overføre udbetaling eller byttesum til vores konto, så vi kan se dem når du henter bilen.

Alternativt kan du vælge at betale med Dankort ved afhentning af bilen.

2.20 - Kan I også hjælpe med forsikring?

Ja da! Vi samarbejder med flere forskellige selskaber, så tag en snak med salgsteamet om den rigtige løsning for Jer.

Vi klarer i øvrigt alt det praktiske omkring tilmelding af forsikring, så I er sikre på, at Jeres nye bil er forsikret når I kører hjem med den.

2.21 - Har bilen fået service inden jeg får den?

Alle vores biler gennemgår en 72 punkts mekanisk gennemgang og den bliver nyserviceret, hvis der er mindre end 5.000 km til næste service.

Hvis der er mindre end 20.000 km normal kørsel tilbage på bremserne, så udskiftes disse.

2.22 - Er bilen synet?

Hvis bilen bliver kaldt til syn indenfor de kommende 6 måneder, så leverer vi den nysynet.

2.23 - Hvor stort værditab har en bil?

Typisk afskriver en bil 12-15% af sin værdi årligt – afhængig af mærke/model og årligt kørselsbehov.

2.24 - Er bilen sikker i tilfælde af uheld?

Bilfabrikkerne investerer enorme summer i sikrere biler og der kommer dig til gode.

Alle vores nyere biler er rigtig sikre og har de maksimale 5 stjerne i crashtest.

Du kan tjekke www.euroncap.com, hvis du vil læse mere om crashtest og sikkerhed.

2.25 - Hvorfor skriver i modelår i stedet for 1. reg?

Vi opretter bilen ud fra bilens modelår, da alle bilmærker gerne lancerer næste års model i efteråret.

De fleste modeller er afkodet i stelnummeret så man kan se om at det er næste års model.

Den dag du vil sælge bilen igen vil det ligeledes være næste års model.

2.26 - Er der plads til en barnevogn i bilen?

Det skal komme an på en prøve og netop derfor har vi en barnevogn stående i både Viborg og Aarhus, så det er bare at teste løs!

2.27 - Hvordan kan jeg være sikker på at der ikke er skjult restgæld i bilen?

Vi indestår for at bilen er gældfri og ubehæftet når at du køber en bil hos Lindholm.

 

Alternativt kan du selv tjekke via bilens stelnummer på. www.tinglysning.dk

2.28 - Er der vinterdæk til bilen?

Som udgangspunkt er der ikke et sæt dæk med til bilen, men ofte har vi noget lettere brugt liggende som vi kan lave et fordelagtig tilbud på som en del af en samlet handel?

3.0 - Finansiering

3.1 - Kan Jeres finansiering konkurrere med banken?

Absolut og hver anden kunde vælger i dag at få finansieret via os.

Dels fordi vi i 9 ud af 10 tilfælde er billigere end banken og ikke mindst fordi man med en finansiering via os får en langt sikrere og mere fleksibelt produkt end banken kan tilbyde, eksempelvis med fast rente og med forsikring mod arbejdsløshed og længerevarende sygdom.

3.2 - Skal jeg vælge fast eller variabel rente?

Man skal vælge fast rente hvis man vil sikre sig mod fremtidige rentestigninger.

På en bil til 250.000,- kr. er der kun 100,- kr. i forskel på en mdl. ydelse mellem variabel og fast rente. Derfor er fast rente et godt valg.

3.3 - Hvilke papirer skal I bruge til finansiering?

Hvis I kommer med 20% udbetaling, så skal vi ingen papirer se og kommer I med mindre end 20% udbetaling, så skal vores finansieringspartner se seneste årsopgørelse fra Skat og seneste lønseddel på hele husstanden.

3.4 - Hvad er en Safe forsikring?

Det er en forsikring, som overtager ydelserne på dit billån i tilfælde af arbejdsløshed eller længerevarende sygdom.

Det vil sige, at du problemløst og uden bekymringer stadig kan nyde din Lindholm bil mens du finder et nyt job eller bliver fit for fight igen.

3.5 - Tager det lang tid med finansieringsgodkendelse?

Nej! I langt de fleste tilfælde tager det faktisk kun et par minutter før finansieringen er godkendt og I er klar til køre i Jeres nye Lindholm bil.

3.6 - Er der ikke store omkostninger med lånet?

Nej! Som på alle andre lån er der nogle omkostninger til eksempelvis tinglysning og når vi oplyser en månedlig ydelse, så indeholder den ALTID alle omkostninger ved lånet – der kommer altså ingen ubehagelige overraskelser ved et Lindholm billån.

4.0 - Leasing:

4.1 - Skal jeg privatlease eller købe?

Kan man lide ideen om en fast månedlig ydelse uden uforudsete udgifter, og derudover skifter bil ofte, kan man med fordel lave et Flexkøb eller privatleasing på biler op til 250.000,- klassen. Dyrere biler kan med fordel leases.

 

Er den nye bil ment til at skulle køre i en længere årrække før næste skift, vil et køb på finansiering være billigst.

 

Vi er uafhængige af mærkeinteresser, så hos os får du en reel rådgivning på tværs af mærker og modeller.

4.2 - Hvis jeg leaser en bil, tager I så også min bil i bytte?

Ja selvfølgelig da! For os gør det ingen forskel om du vælger at lease, eller købe, din næste bil hos os.

4.3 - Jeg tænker på at lease, fordi jeg gerne vil kende mine serviceomkostninger på bilen!

Det behøver ikke kun være på leasing at vi kan lave serviceaftale, det kan vi også tilbyde ved køb.

4.4 - Skal man køre til service ved Jer, hvis vi leaser?

Ikke nødvendigvis, men du er altid velkommen!

Det vigtigste er dog, at bilen serviceres i henhold til producentens forskrifter – og du bestemmer om det er hos os eller på et andet værksted.

4.5 - Kan jeg selv købe bilen efter endt leasing?

Ja, det kan du!

4.6 - Hvad er operationel leasing?

Det er leasing, hvor Lindholm står inde for restværdien – du har altså ingen risiko eller bøvl med videresalg af bilen.

4.7 - Hvad er finansiel leasing?

Leasing, hvor du selv skal anvise køber til bilen efter endt leasing. Det betyder typisk, at vi tager bilen i bytte på din næste Lindholm bil.

4.8 - Hvad er splitleasing?

Det betyder, at der etableres to leasingkontrakter på sammen bil – en til dig og en til firmaet.

Fordelen er, at du så sparer firmabilsbeskatningen.

 

Splitleasing egner sig i særdeleshed til lidt dyrere biler og hvis din erhvervsmæssige andel af den samlede kørsel er mere end 60%.